Δευτέρα 29 Δεκεμβρίου 2014

Ερώτηση του Κώστα Χρυσόγονου για την πιθανότητα αποζημίωσης της Ελλάδας σε περίπτωση επιζήμιας ιδιωτικοποίησης



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ



«Άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο θέμα των επιζήμιων ιδιωτικοποιήσεων. Σε ερώτηση που κατέθεσε ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Χρυσόγονος για την πιθανότητα αποζημίωσης της Ελλάδας, σύμφωνα με όσα ορίζονται για την εξωσυμβατική ευθύνη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε περίπτωση που οι εσπευσμένες εκποιήσεις δημόσιων περιουσιακών στοιχείων αποδειχθούν επιζήμιες, ο αρμόδιος Επίτροπος κ. Μοσκοβισί απέφυγε ουσιαστικά ν’ απαντήσει, αναμασώντας τα τετριμμένα περί των μεγάλων δημοσιονομικών ελλειμμάτων και περί «σωτήριων» μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής.

Ακολουθούν τα κείμενα της ερώτησης και της απάντησης:
Μέρος των μνημονιακών προγραμμάτων, η εκτέλεση των οποίων έχει επιβληθεί από την τρόικα με συμμετοχή κατά τα 2/3 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας κατόπιν σχετικών αποφάσεων του Ecofin κατά τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος (άρθρο 126 ΣΛΕΕ), αποτελεί η εσπευσμένη εκποίηση περιουσιακών στοιχείων των κρατών μελών της Ένωσης που βρίσκονται σε τέτοια προγράμματα. Έγκυροι διεθνείς παρατηρητές (βλ. ενδεικτικά το χθεσινό δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας Τagesspiegel και τις εκεί δηλώσεις του νομπελίστα οικονομολόγου Paul Krugman [1]) διαπιστώνουν ότι πρόκειται για «περιττό ξεπούλημα» σε περίοδο οικονομικής κατάρρευσης, πολύ κάτω από την αξία που θα είχαν τα περιουσιακά αυτά στοιχεία υπό φυσιολογικές συνθήκες, με ιδιαίτερη αναφορά στην Ελλάδα, όπου π.χ. το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού εκποιήθηκε κάτω από το μισό της εκτιμώμενης αξίας του.
Ερωτάται η Επιτροπή αν επιζήμιες εκποιήσεις δημόσιων περιουσιακών στοιχείων κατ' επιταγή της τρόικας θα μπορούσαν, εφ' όσον αποδειχθούν, να αποτελέσουν γενεσιουργό λόγο εξωσυμβατικής ευθύνης της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά το άρθρο 340 ΣΛΕΕ και με ποια διαδικασία μπορεί να αποζημιωθεί το κράτος μέλος.

Απάντηση του κ. Moscovici εξ ονόματος της Επιτροπής:
Η χρηματοπιστωτική κρίση του 2008-2009 αποκάλυψε τα τρωτά σημεία της οικονομίας της χώρας, καθώς και το πολύ υψηλό ποσοστό του δημόσιου χρέους, που είχαν ως συνέπεια να χάσει η χώρα την πρόσβαση στις αγορές το 2010. Ως αποτέλεσμα, οι αρχές χρειάστηκε να ζητήσουν έκτακτη χρηματοδοτική συνδρομή από τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ και το ΔΝΤ.

Στο πλαίσιο αυτό, οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευτεί να πραγματοποιήσουν μια σειρά διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και να εφαρμόσουν μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής. Μία από τις δεσμεύσεις ήταν ένα ευρύ πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων με στόχο την αναδιάρθρωση των κρατικών επιχειρήσεων που συσσώρευαν ζημίες και έπασχαν από κακή διαχείριση, ενώ παράλληλα είχαν ανάγκη από εισφορές κεφαλαίου οι οποίες συνέβαλαν στα μεγάλα δημοσιονομικά ελλείμματα της Ελλάδας.

Η εφαρμογή των όρων του προγράμματος οδήγησε σε εντυπωσιακές βελτιώσεις όσον αφορά την μακροπρόθεσμη διατηρησιμότητα των δημόσιων οικονομικών, συμπεριλαμβανομένου του χρέους, καθώς και στην επάνοδο της χώρας σε τροχιά ανάπτυξης εφέτος. Αυτό, με τη σειρά του, επέτρεψε στην Ελλάδα να επιστρέψει εφέτος στις αγορές, για πρώτη φορά από το 2010. Η διαδικασία ιδιωτικοποιήσεων εφαρμόζεται σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία και οι ελληνικές αρχές είναι αρμόδιες για τη λήψη των σχετικών αποφάσεων. Το ίδιο ισχύει και για τα περισσότερα προγράμματα προσαρμογής τα οποία προβλέπουν και ιδιωτικοποιήσεις με στόχο την αύξηση της αποτελεσματικότητας στην οικονομία και τη μείωση του δημόσιου χρέους.

Οι λεπτομέρειες εφαρμογής της διαδικασίας των ιδιωτικοποιήσεων αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα των εθνικών αρχών.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου