Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου 2015

Aπάντηση της Επιτροπής σε ερώτηση του Κώστα Χρυσόγονου για τα ελληνικά αεροδρόμια


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Βρυξέλλες - 26/2/2015


Άγνοια δηλώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην απάντησή της σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Κώστα Χρυσόγονου για το μονοπωλιακό καθεστώς που προοιωνίζεται για τον ελληνικό τουρισμό η εκχώρηση 14 (!) περιφερειακών αεροδρομίων σε μία και μόνη γερμανική κοινοπραξία. Της "διαφεύγουν" φαίνεται τόσο τα σχετικά επικριτικά δημοσιεύματα στον ίδιο τον... γερμανικό (!) τύπο (βλ. Handelsblatt, 28.11.2014, σελ. 40), όσο και η πρόσφατη διαπίστωση του προέδρου της Ryanair, κατά τη συνάντησή του με τον Υπουργό Οικονομίας και την Αναπληρώτρια Υπουργό Τουρισμού για το ίδιο θέμα, ότι "το μόνο χειρότερο από ένα δημόσιο μονοπώλιο είναι ένα ιδιωτικό μονοπώλιο". Ίσως η ευαισθησία της Επιτροπής για την τήρηση των ευρωπαϊκών κανόνων περί ανταγωνισμού και δημοσίων συμβάσεων να έχει κάποιες επιλεκτικές διακυμάνσεις.

Ακολουθούν τα κείμενα της ερώτησης και της απάντησης:

Ερώτηση

Στις 25 Νοεμβρίου 2014 ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας. Μολονότι τα 14 αεροδρόμια είχαν χωριστεί σε δύο ομάδες (στη μία περιλαμβάνονταν τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου και Καβάλας, ενώ στην άλλη τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου), η FRAPORT AG - SLENTEL Ltd ανακηρύχτηκε προτιμητέος επενδυτής και για τα 14 αυτά αεροδρόμια, τα οποία είναι στην πλειοψηφία τους κερδοφόρα (το 2013 εξυπηρέτησαν περίπου 19,1 εκατομμύρια επιβάτες). Η σύμβαση προβλέπει ότι η παραχώρηση θα έχει διάρκεια 40 χρόνια, με δυνατότητα παράτασης για ακόμη 10 έτη, και αναμένεται ότι θα οδηγήσει έως και σε διπλασιασμό της τιμής του εισιτηρίου, αυξάνοντας έτσι το κόστος μετακίνησης και βλάπτοντας την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος[1].

Ερωτάται η Επιτροπή:

Η παραχώρηση των 14 αυτών αεροδρομίων κομβικής σημασίας για τον ελληνικό τουρισμό, σε μία μόνο κοινοπραξία συνάδει ή όχι με τους ευρωπαϊκούς κανόνες περί ανταγωνισμού; Αν όχι, πώς προτίθεται να ενεργήσει η Επιτροπή για να διασφαλίσει συνθήκες ανταγωνισμού στα ελληνικά αεροδρόμια.

Απάντηση

Μια αναθέτουσα αρχή [εν προκειμένω το Ταμείο Ανάπτυξης Περιουσιακών Στοιχείων της Ελληνικής Δημοκρατίας (ΤΑΠΣΕΔ)] είναι ελεύθερη να επιλέξει και να σχεδιάσει μια διαδικασία δημόσιας σύμβασης, υπό την προϋπόθεση ότι συμμορφώνεται με τους κανόνες της ΕΕ για τις δημόσιες συμβάσεις. Η επιλογή του επιτυχόντος υποψηφίου πρέπει να πραγματοποιείται λαμβάνοντας υπόψη τους κανόνες διαφάνειας, αποφυγής διακρίσεων και ίσης μεταχείρισης.
Στο πλαίσιο αυτό, οι κανόνες της ΕΕ περί δημόσιων συμβάσεων δεν εμποδίζουν τις ελληνικές αναθέτουσες αρχές από τη διαμόρφωση της διαδικασίας διαγωνισμού για την ανάθεση συμβάσεων παραχώρησης όσον αφορά την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας με στόχο να περιλαμβάνονται δύο ομάδες περιφερειακών αερολιμένων.
Η Επιτροπή δεν έχει υπόψη της τυχόν ανησυχίες σχετικά με την εφαρμογή της νομοθεσίας της ΕΕ περί δημοσίων συμβάσεων στις πράξεις στις οποίες αναφέρεται ο κ. βουλευτής. 

 
________________________________________
[1] G. Hoehler, Griechische Flughaefen - Chance and Risiko, Handelsblatt 28-30 Νοεμβρίου 2014, σ. 40.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου