Τρίτη, 9 Ιουνίου 2015

Απάντηση της Επιτροπής σε ερώτηση του Κώστα Χρυσόγονου για τους πλημμυροπαθείς των Σερρών


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Βρυξέλλες - 9/6/2015


Την ανάγκη να διευκρινιστούν οι προϋποθέσεις ενεργοποίησης του Ταμείου Αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με αφορμή τις πρόσφατες καταστροφικές πλημμύρες στην περιοχή των Σερρών είχε πρόσφατα αναδείξει με γραπτή ερώτησή του ο ευρωβουλευτής Κώστας Χρυσόγονος. Στην απάντησή της η Κομισιόν για άλλη μια φορά περιορίστηκε να επαναλάβει απλώς γνωστά στοιχεία χωρίς να αποσαφηνίζει τις αοριστίες του σχετικού νομοθετικού πλαισίου.

Ακολουθούν τα κείμενα της ερώτησης και της απάντησης:

Ερώτηση:

Ο Κανονισμός (ΕΚ) 2012/2002 για την ίδρυση Ταμείου Αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβλέπει ότι εκτός από «μείζονες καταστροφές» στην επικράτεια ενός κράτους μέλους «μια περιοχή μπορεί επίσης να απολαύει ενίσχυσης από το ταμείο, εφόσον η εν λόγω περιοχή επλήγη από τεράστια καταστροφή, ιδίως φυσική, που έπληξε το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της και είχε σοβαρές και μακροχρόνιες επιπτώσεις για τις συνθήκες διαβίωσης και για την οικονομική σταθερότητα της περιοχής» (άρθρο 2 παρ. 2).
Οι πρόσφατες συνεχείς βροχοπτώσεις στο νομό Σερρών της Μακεδονίας, έναν κατεξοχήν αγροτικό νομό, αλλά και τα ακραία καιρικά φαινόμενα στη γειτονική Βουλγαρία είχαν ως αποτέλεσμα να υπερχειλίσει ο ποταμός Στρυμόνας και να μετατραπούν σε λίμνη καλλιεργήσιμες εκτάσεις δεκάδων χιλιάδων στρεμμάτων. Έτσι, η φυσική καταστροφή έχει επιφέρει καίριο πλήγμα στη βασική οικονομική δραστηριότητα της εν λόγω περιοχής[1].
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Ποια η έννοια της «περιοχής» κατά το άρθρο 2 παρ. 2 του Κανονισμού 2012/2002; Μπορεί η «περιοχή» να είναι διοικητική ενότητα μικρότερη της γεωγραφικής περιφέρειας;
2. Πώς ορίζεται η σοβαρότητα και το μακροχρόνιο των επιπτώσεων μιας φυσικής καταστροφής στις συνθήκες διαβίωσης και την οικονομία μιας περιοχής;

Απάντηση:

Ο κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 2012/2002 του Συμβουλίου για την ίδρυση του Ταμείου Αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης τροποποιήθηκε τον Ιούνιο του 2014[2]. Μία από τις κυριότερες τροποποιήσεις ήταν η προσαρμογή των κριτηρίων επιλεξιμότητας για τις επονομαζόμενες περιφερειακές φυσικές καταστροφές. Το άρθρο 2 παράγραφος 3 του κανονισμού, όπως τροποποιήθηκε, ορίζει ως περιφερειακές φυσικές καταστροφές «κάθε φυσική καταστροφή που έχει ως αποτέλεσμα άμεση ζημία σε μία περιοχή επιπέδου NUTS 2 σε επιλέξιμο κράτος, η οποία υπερβαίνει το 1,5 % του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕγχΠ) της εν λόγω περιοχής». Για τις εξόχως απόκεντρες περιοχές, το εν λόγω κατώτατο όριο καθορίζεται στο 1 % του ΑΕΠ της περιοχής. Οι επιπτώσεις της καταστροφής για τις συνθήκες διαβίωσης και την οικονομία μιας περιοχής δεν περιλαμβάνονται πλέον στα κριτήρια επιλεξιμότητας.
Ο νομός Σερρών αποτελεί μέρος της περιφέρειας NUTS 2 της Κεντρικής Μακεδονίας. Το κατώτατο όριο για την εν λόγω περιφέρεια είναι άμεση ζημία που υπερβαίνει τα 421,4 εκατ. ευρώ. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία του Ταμείου Αλληλεγγύης και τη διαδικασία υποβολής αίτησης διατίθενται μέσω διαδικτύου[3].

________________________________________
[2] Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 661/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 15ης Μαΐου 2014, ΕΕ L 189 της 27.6.2014, σ. 143.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου