Κυριακή, 11 Σεπτεμβρίου 2016

Συνέντευξη του Κώστα Χρυσόγονου στην Εφημερίδα Kontranews 11/09


• Επειδή εσείς ζείτε και εκτός Ελλάδας και έχετε καλή εικόνα για το πώς μας βλέπουν οι Ευρωπαίοι κ. Χρυσόγονε, πως βλέπετε τις προοπτικές της Οικονομίας; Και σας ρωτώ με αφορμή την παρουσία του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ…

Στο εξωτερικό γενικά υπάρχει μια δυσμενής εικόνα για την Ελλάδα εδώ και τουλάχιστον επτά χρόνια, δηλαδή από τότε που το ελληνικό κράτος εξόκειλε από δημοσιονομική άποψη και έκτοτε είναι εξαρτημένο από διακρατικό δανεισμό (χωρίς να υπολογίσουμε και τις παλιότερες ιστορίες των Greek statistics). Αυτή η εικόνα θα ανατραπεί και θα υπάρξουν προοπτικές για μακροπρόθεσμες επενδύσεις από σοβαρούς ξένους επενδυτές (και όχι για εφήμερα αρπακτικά εγχειρήματα) μόνο εφόσον η Ελλάδα κατορθώσει το 2018 να επιστρέψει τις κεφαλαιαγορές και να καλύπτει πια από αυτές τις δανειακές της ανάγκες, ως ένα «φυσιολογικό» κράτος. Αν αποτύχουμε είναι πολύ αμφίβολο, ενόψει της διαρκώς επιδεινούμενης πολιτικής κατάστασης σε σειρά ευρωπαϊκών κρατών (με τη συνεχή προέλαση της ευρωφοβικής ακροδεξιάς), το κατά πόσο θα μπορούσαμε να «επιτύχουμε» ένα τέταρτο διακρατικό δάνειο, έστω και συνοδευόμενο από ένα αντίστοιχο τέταρτο σκληρότατο μνημόνιο. Άρα το αργότερο στα μέσα του 2018, με τη λήξη του τρέχοντος προγράμματος, μας περιμένει ένα πραγματικό ραντεβού με την Ιστορία.

• Ανησυχείτε για το ενδεχόμενο να ενεργοποιηθεί το επόμενο διάστημα ο «κόφτης»; Γιατί βλέπουμε ότι υπάρχει πρόβλημα στην είσπραξη εσόδων…

Δεν έχω κάποια «εσωτερική πληροφόρηση» για την πορεία των δημόσιων οικονομικών, πέρα από όσα είναι γνωστά μέσω του τύπου και των ΜΜΕ. Με βάση τα στοιχεία αυτά δεν μου φαίνεται πιθανό το ενδεχόμενο ενεργοποίησης του «κόφτη» στο αμέσως προσεχές διάστημα. Μακροπρόθεσμα πάντως η Ελλάδα δεν μπορεί να επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση και άρα εκεί χρειάζεται μια ειλικρινής συζήτηση με τους Ευρωπαίους εταίρους και δανειστές, την οποία όμως δυσκολεύει η άνοδος της ακροδεξιάς σε πολλά από τα κράτη αυτά.

• Στο θέμα των αδειών τώρα… τι είδους εξυγίανση ήταν αυτή, όταν κατηγορηθήκατε από την αντιπολίτευση ότι το μόνο κριτήριο που τέθηκε ήταν το «πορτοφόλι»;

Θα περιοριστώ να επαναλάβω τη δήλωσή μου ότι δεν είναι ούτε αριστερό ούτε προοδευτικό να εξαρτάται η καθοριστική συμμετοχή προσώπων στο τηλεοπτικό τοπίο μόνο από οικονομικά κριτήρια και να αγνοούνται οι ποινικές εκκρεμότητες ή και οι ποινικές καταδίκες. Η ισχύουσα νομοθεσία είναι ατελής και ανεπαρκής σε ό, τι αφορά τα κωλύματα συμμετοχής στη διοίκηση και ιδιοκτησία τηλεοπτικών σταθμών. Χρειάζεται συμπλήρωσή της με τη θέσπιση ενός προσωρινού περιορισμού (αναστολή των δικαιωμάτων του μετόχου ή μέλους του Δ.Σ. τηλεοπτικής επιχείρησης-φορέα άδειας μετά την άσκηση σε βάρος του ποινικής δίωξης για αδικήματα του άρθρου 6 ν. 4339/2015) και ενός οριστικού (έκπτωση μέλους Δ.Σ. και υποχρέωση μεταβίβασης μετοχών ύστερα από αμετάκλητη καταδίκη για τα ίδια αδικήματα).

• Επίσης, η αντιπολίτευση σας κατηγορεί για ένα «αστείο νομοθέτημα» και μιλά για φραγμούς στη δυνατότητα ενημέρωσης των πολιτών. Τι απαντάτε;

Δεν καταλαβαίνω πού ακριβώς βλέπουν το «αστείο». Αυτά είναι πολύ σοβαρά θέματα, για τα οποία θα έπρεπε να μπορεί να διεξαχθεί μια περισσότερο ψύχραιμη και νηφάλια συζήτηση μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων του τόπου. Και βέβαια η αντιπολίτευση δεν βοήθησε καθόλου σ’ αυτό, π.χ. με τη στείρα άρνησή της να συμπράξει στη συγκρότηση του Ε.Σ.Ρ., χωρίς μάλιστα να έχει ουσιαστική αντίρρηση για τα προτεινόμενα πρόσωπα, αλλά επειδή ήθελε ακριβώς να εμποδίσει την πρόοδο της διαδικασίας για τις άδειες.

• Είστε έγκριτος Συνταγματολόγος. Πιστεύετε ότι το ΣτΕ μπορεί να ανατρέψει αυτό το νόμο κ. Χρυσόγονε;

Λόγω της διπλής μου ιδιότητας, ως ευρωβουλευτή αλλά και καθηγητή συνταγματικού δικαίου, δεν θα ήθελα στην παρούσα φάση, που έχει ήδη διεξαχθεί η συζήτηση στο ακροατήριο του ΣτΕ και εκκρεμεί η διάσκεψη και η έκδοση απόφασης, να κάνω κανένα σχόλιο, προκειμένου να μην θεωρηθεί ως έμμεση προσπάθεια επηρεασμού της δικαστικής κρίσης. Ας δείξουμε όλοι σεβασμό στη διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη.

• Τι γίνεται με την υπόθεση του χρέους. Ανοίγει μεν μία κουβέντα, αλλά θεωρείτε ότι μπορεί να έχουμε κάποια πρώτα θετικά δεδομένα στο ορατό μέλλον;

Τα δεδομένα στην υπόθεση του χρέους καταγράφονται στην τελευταία σχετική απόφαση του Eurogroup. Είναι σαφές ότι θα υπάρξουν κάποια μέτρα τους επόμενους μήνες, τα οποία όμως επί της ουσίας θα ισοδυναμούν με μια μικρή ελάφρυνση του υπέρμετρου βάρους του ελληνικού δημόσιου χρέους. Πιο ουσιαστικά προμηνύονται τα λεγόμενα «μεσοπρόθεσμα» μέτρα, η λήψη των οποίων τοποθετείται, με βάση την παραπάνω απόφαση, στη λήξη του τρέχοντος προγράμματος διακρατικού δανεισμού στα μέσα του 2018 και παραμένουν σε εφεδρεία τα «μακροπρόθεσμα», εντός της δεκαετίας του 2020. Συνεπώς έχουμε πολύ μέλλον ακόμα.

• Κατά τη γνώμη σας η κυβέρνηση πρέπει να επιδιώξει τη διεύρυνση της κυβερνητικής πλειοψηφίας;

Κατά τη γνώμη μου η κυβέρνηση και ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει κυρίως να επιδιώξουν τη διεύρυνση των κοινωνικών τους ερεισμάτων. Αυτό θα γίνει αν η κοινωνία αντιληφθεί ότι γίνονται αποτελεσματικές προσπάθειες για την περιστολή της μεγάλης φοροδιαφυγής (ιδίως πολυεθνκών επιχειρήσεων μέσω ενδοομιλικών συναλλαγών, κλπ), του οικονομικού εγκλήματος (λαθρεμπόριο καυσίμων, ειδών καπνού κλπ) και της διαφθοράς. Επίσης χρήσιμες θα ήταν τομές στο πολιτικό σύστημα, όπως π.χ. περιορισμός των βουλευτικών προνομίων αλλά και του αριθμού των βουλευτών στους 250 ή και στους 200 (δυστυχώς δεν περιλήφθηκε τέτοια διάταξη στον πρόσφατο εκλογικό νόμο). Ακόμη πρέπει να επιδιωχθεί η σταδιακή μείωση των υπέρογκων φορολογικών και ασφαλιστικών συντελεστών μέσω της βελτίωσης της εισπραξιμότητας των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς, η οποία βέβαια προϋποθέτει αντίστοιχη βελτίωση της λειτουργικότητας των εισπρακτικών μηχανισμών. • Αποκλείετε έναν εκλογικό αιφνιδιασμό; Δεν βρίσκομαι στο μυαλό του πρωθυπουργού ή του επιτελείου του και συνεπώς δεν μπορώ να κάνω τέτοια πρόγνωση. Εκείνο που μπορώ να σας πω από τη δική μου οπτική γωνία είναι ότι μια χώρα που εξακολουθεί (μετά από εξίμισι χρόνια διεθνούς επαιτείας για διακρατικό δανεισμό) να μην διαθέτει πιστοληπτική ικανότητα στις αγορές δεν έχει την πολυτέλεια να διεξάγει πρόωρες εκλογές μια φορά τον χρόνο ή και συχνότερα. Χρειάζεται προσπάθεια για να βγούμε από τη στενωπό και όχι εκλογικοί αιφνιδιασμοί.

• Μετά τη ΔΕΘ και τη συμπλήρωση ενός έτους από τις εκλογές, εκτιμάτε ότι θα βοηθούσε μια αλλαγή προσώπων σε κυβερνητικά πόστα;

Αποκλειστικά αρμόδιος να το κρίνει αυτό είναι ο πρωθυπουργός, ο οποίος έχει κατά το Σύνταγμα τη συνολική ευθύνη για τη σύνθεση και λειτουργία της κυβέρνησης. Και βέβαια θα κριθεί κι εκείνος με τη σειρά του από τον ελληνικό λαό όταν έρθει η ώρα των εκλογών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου