Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2018

Η συνταγματική αναθεώρηση στα Σκόπια είναι αμφίβολο αν ανταποκρίνεται στη Συμφωνία των Πρεσπών


Συνέντευξη του Κώστα Χρυσόγονου στην εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» 09/11


Συγκροτήθηκε η Επιτροπή για τη Συνταγματική Αναθεώρηση, όπως αποφάσισε η Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, και στις 14 Νοεμβρίου θα διεξαχθεί στην Ολομέλεια της Βουλής η σχετική συζήτηση και θα ληφθεί παράλληλα η απόφαση για την προθεσμία κατά την οποία η Αναθεωρητική Επιτροπή θα παραδώσει τις προτάσεις της. Πώς κρίνετε τις σχετικές προτάσεις ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ και τι «διαβάζετε» πίσω από τα γράμματα;
Υπάρχουν κάποια σημεία, όπως ιδίως η αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της βουλής, όπου οι προτάσεις των δύο κομμάτων συγκλίνουν επί της αρχής. Εκτιμώ επίσης πως θα είναι δύσκολο για οποιονδήποτε να αρνηθεί τη σύμπραξη στην αναθεώρηση των άρθρων 62 και 86, με στόχο τη μείωση της ποινικής προστασίας των πολιτικών προσώπων, επειδή τούτο βρίσκει ευρύτατη απήχηση στην κοινή γνώμη. Σε άλλα ζητήματα, όπως π.χ. η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για «ριζική αναδιατύπωση» του άρθρου 22 παρ. 5 (δικαίωμα για κοινωνική ασφάλιση), είναι εμφανές πως υποκρύπτεται σκοπός εκλογικής εκμετάλλευσης, αφού ακόμη και με την υπάρχουσα διατύπωση εκδόθηκε σειρά δικαστικών αποφάσεων που κρίνουν αντισυνταγματικές συγκεκριμένες ρυθμίσεις μείωσης των συντάξεων και εντούτοις η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ όχι μόνο δεν νομοθέτησε αποκατάστασή τους στα προηγούμενα επίπεδα, αλλά επέβαλε και περαιτέρω μειώσεις από 1.1.2019 (άσχετα αν εκ των υστέρων επιχειρεί να αναβάλει την υλοποίηση τους). Επομένως, το πραγματικό πρόβλημα δεν είναι οι φραστικές διατυπώσεις αλλά η ανεπάρκεια πόρων του ασφαλιστικού συστήματος. Σε κάθε περίπτωση πάντως η τελική απόφαση για το αν θα γίνει ή όχι αναθεώρηση, καθώς και για την διατύπωση των επιμέρους διατάξεων, ανήκει στην Αναθεωρητική Βουλή που θα προκύψει από τις επερχόμενες εκλογές, είτε με πλειοψηφία 180 βουλευτών (για όσες διατάξεις διαπιστωθεί η ανάγκη αναθεώρησης τους με τουλάχιστον 151 ψήφους από την παρούσα Βουλή) είτε με πλειοψηφία 151 (για όσες διατάξεις η διαπίστωση της ανάγκης αναθεώρησης έχει γίνει με 180 ψήφους και άνω).

Την ίδια ώρα στη γειτονική χώρα της ΠΓΔΜ το ζήτημα της συνταγματικής αναθεώρησης τους απασχολεί επίσης. Ο τομεάρχης εξωτερικών της ΝΔ, Γιώργος Κουμουτσάκος τόνισε σχετικά πως η πρόταση Ζάεφ κάνει «ακόμη χειρότερη την ήδη κακή Συμφωνία των Πρεσπών». Ποια είναι η δική σας άποψη για τα όσα εξελίσσονται στην ΠΓΔΜ σε συνάρτηση με την προσπάθεια συμφωνίας για το τελικό όνομα;
Φαίνεται πράγματι να υπάρχει μια κακοπιστία από την άλλη πλευρά και είναι αμφίβολο αν η αναθεώρηση του Συντάγματος της ΠΓΔΜ ανταποκρίνεται στη συμφωνία των Πρεσπών. Ωστόσο, η διεθνής πίεση προς αμφότερες τις πλευρές είναι τόσο ισχυρή, ώστε να μοιάζει αρκετά πιθανή η κύρωσή της τελικά και από τις δύο χώρες. 

Παρατηρούνται πολλές αντιδράσεις για το Νομοσχέδιο Γαβρόγλου ανά την Ελλάδα και από διάφορες πλευρές. Στη Λάρισα υπάρχει μια γενικότερη δυσαρέσκεια και επικρατεί η εκτίμηση πως χρειάζεται βελτίωση. Οι φοιτητές ζητούν την κατάργησή του. Τι εκτιμάτε πως θα συμβεί;
Οι διατάξεις αυτές μάλλον επιδεινώνουν παρά βελτιώνουν την ήδη προβληματική κατάσταση της εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Εκτιμώ ότι δεν θα μακροημερεύσουν, αλλά το ζητούμενο είναι τι θα επακολουθήσει και πως θα επιτύχουμε, μέσα από τη θέσπιση αυστηρών αλλά δίκαιων και λειτουργικών ρυθμίσεων, να επιταχύνουμε τη μακροπρόθεσμη αναβάθμιση του επιπέδου των σπουδών. 

Αλλάζουν τα δεδομένα στην Μεταμνημονιακή Ελλάδα ή όλα αυτά βρίσκονται τελικά στη σφαίρα της θεωρίας και παραμένουν παγωμένα πίσω από την ψυχρότητα των αριθμών; Στην πράξη επί της ουσίας θα δούνε κάτι σύντομα οι πολίτες κατά τη γνώμη σας;
Τα βασικά δεδομένα δεν έχουν αλλάξει, αφού το ελληνικό κράτος εξακολουθεί να μην μπορεί να δανεισθεί από τις αγορές με βιώσιμους όρους. Συνεπώς, μετά από μία διετία περίπου, όταν θα έχει εξαντληθεί το περίσσευμα δανεισμού («μαξιλάρι») από το τρίτο μνημόνιο, θα χρειασθεί να ξανασυζητήσουμε διακρατικό δανεισμό, δηλ. ένα τέταρτο επαχθέστατο μνημόνιο, χωρίς να είναι καθόλου βέβαιο ότι θα (ξανα)δοθεί. Η μόνη διέξοδος θα ήταν να εισέλθουμε στο μεταξύ σε τροχιά ισχυρής και διατηρήσιμης σε βάθος χρόνου οικονομικής ανάπτυξης. Τούτο θα ήταν εφικτό αν είχαμε έναν γενικότερο μετασχηματισμό του κράτους, ώστε αυτό να γίνει ένα σύγχρονο κράτος του 21ου αιώνα και να λειτουργεί ως αρωγός και όχι ως εμπόδιο στην ιδιωτική οικονομική πρωτοβουλία, αφού μόνο από τους ιδιώτες μπορούν να προσέλθουν οι απαραίτητες για την ανάπτυξη επενδύσεις (αφού το υπερχρεωμένο ελληνικό δημόσιο όχι μόνο δεν διαθέτει τους απαραίτητους πόρους για ένα πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων στην απαιτούμενη τάξη μεγέθους, αλλά ασθμαίνει ακόμη και για την εξόφληση των τρεχουσών υποχρεώσεών του). Χρειαζόμαστε άρα μια ισχυρή κυβέρνηση (δηλ. μια κυβέρνηση με κοινωνική αποδοχή πολύ ευρύτερη από το 20% έως 25% του ΣΥΡΙΖΑ και το 1% των ΑΝΕΛ), με ισχυρό αναπτυξιακό προσανατολισμό. 

Βρίσκεστε στη Λάρισα για μια εκδήλωση σχετικά με τα προσωπικά δεδομένα και τη δημοσιογραφία. Θα επηρεαστεί το δημοσιογραφικό λειτούργημα από την εφαρμογή του νέου κανονισμού; Αν ναι σε ποιό βαθμό;
Ο νέος κανονισμός θέτει μια σειρά υποχρεώσεων για τους δημοσιογράφους και όχι μόνο και πρέπει να ευαισθητοποιηθούμε στο σοβαρό αυτό ζήτημα. Περισσότερα όμως δια ζώσης στην εκδήλωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου