Παρασκευή, 19 Δεκεμβρίου 2014

Αντιπρόεδρος στη Θεματική Ομάδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την προστασία των ζώων ο Κώστας Χρυσόγονος



Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Χρυσόγονος εκλέχθηκε χθες 18.12.2014 αντιπρόεδρος της Θεματικής Ομάδας (Intergroup) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την προστασία των ζώων (animal welfare). Στην ομιλία του με την ευκαιρία αυτή ενώπιον της Ομάδας, στην οποία συμμετέχουν ευρωβουλευτές από το σύνολο σχεδόν των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από τις περισσότερες πολιτικές δυνάμεις του Ευρωκοινοβουλίου, ο Κώστας Χρυσόγονος τόνισε την ανάγκη για αλλαγή νοοτροπίας των ανθρώπων και για σεβασμό στη φύση και στη βιοποικιλότητα.

Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας :

«Κυρίες και κύριοι βουλευτές, 
πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι ο άνθρωπος δεν είναι ο κυρίαρχος της Μητέρας Φύσης, αλλά ένα μέρος της. Ο πλανήτης Γη υπάρχει εδώ και μερικά δισεκατομμύρια χρόνια και το σημερινό φυσικό περιβάλλον πάνω σ’ αυτόν είναι το αποτέλεσμα όλης εκείνης της μακρόχρονης εξέλιξης. Η ανθρωπότητα είναι ένα συγκριτικά πολύ πρόσφατο προϊόν της παραπάνω εξέλιξης, με ιστορία λίγων εκατοντάδων χιλιάδων ετών αν μιλάμε για τον άνθρωπο του Νεάτερνταλ και μόλις μερικών δεκάδων χιλιάδων ετών για τον Homo Sapiens. Μέσα στο -τηρουμένων των αναλογιών- σύντομο τούτο διάστημα ωστόσο, και μάλιστα κατεξοχήν τα τελευταία 100 έως 150 έτη, ο άνθρωπος «κατόρθωσε» να αναδειχθεί στον μεγαλύτερο καταστροφέα μορφών ζωής πάνω στον πλανήτη, από την εποχή που ο μετεωρίτης που έπληξε τη χερσόνησο του Γιουκατάν πριν από περίπου 65 εκατομμύρια χρόνια εξαφάνισε τους δεινόσαυρους και μαζί τους μεγάλο μέρος της τότε υπάρχουσας ζωής  στη Γη. Η παράπλευρη απώλεια της ξέφρενης οικονομικής ανάπτυξης και της καταναλωτικής υπερβολής, οι οποίες χαρακτηρίζουν βιομηχανικές και μεταβιομηχανικές ανθρώπινες κοινωνίες, είναι η ερημοποίηση του πλανήτη και βέβαια η μακροπρόθεσμη υπονόμευση των προοπτικών βιωσιμότητας της ίδιας της ανθρωπότητας πάνω σ’ αυτόν. Συμπεριφερόμαστε συλλογικά ως μαθητευόμενοι μάγοι, που εξαπολύουν δυνάμεις χωρίς να αντιλαμβάνονται τι ακριβώς κάνουν και χωρίς να μπορούν να το σταματήσουν.
Χρειαζόμαστε επειγόντως αλλαγή νοοτροπίας και πορείας. Το ιδανικό μας δεν πρέπει να είναι η συσσώρευση διαρκώς περισσότερων υλικών αγαθών, πολλά από τα οποία έχουν αμφίβολη έως μηδενική πραγματική χρησιμότητα για τον άνθρωπο και η παραγωγή τους επιβαρύνει δυσανάλογα το φυσικό περιβάλλον, αλλά η επίτευξη μιας κατάστασης ισορροπίας και βιωσιμότητας για όλους τους συγκατοίκους μας στον πλανήτη Γη, δηλαδή για την πανίδα και τη χλωρίδα του. Στο πλαίσιο αυτό χρειάζεται να ανανοηματοδοτηθεί, όπως έχει επισημάνει ο βιολόγος Edward Wilson, και ο όρος συντηρητισμός. Κατά κυριολεξία συντηρητικός δεν είναι ο πολιτικά συντηρητικός. Ο πολιτικός συντηρητισμός κατ’ ουσία εκφράζει απλώς δειλία απέναντι στην αλλαγή, δηλαδή άρνηση προσαρμογής θεσμών και ιδεών προς την μεταβαλλόμενη κοινωνική πραγματικότητα και γι’ αυτό οδηγεί συνήθως σε πολιτικά και ιδεολογικά αδιέξοδα. Κατά κυριολεξία συντηρητικός είναι αυτός που πιστεύει στην ανάγκη συντήρησης της φύσης, με άλλες λέξεις εκείνος που προτάσσει την ανάγκη διασφάλισης οικολογικής ισορροπίας. Ο πλανήτης Γη, θα πρόσθετα εγώ, δεν είναι παρά ένα διαστημόπλοιο και όλοι εμείς, ζωϊκά και φυτικά είδη, οι επιβάτες του. Το διαστημόπλοιο είναι όμως τελικά είδος πλοίου και πάνω σε πλοίο το ζητούμενο δεν μπορεί μακροπρόθεσμα να είναι η ανάπτυξη αλλά η ισορροπία. Ή, με άλλες λέξεις, όπως είπε ο πρόεδρος της Βολιβίας Έβο Μοράλες, το πρόταγμά μας δεν πρέπει να είναι το να ζήσουν κάποιοι καλύτερα αλλά το να ζήσουν όλοι καλά (περιλαμβανομένων, πρέπει να νοηθεί, όχι μόνο των ανθρώπων αλλά όλων των μορφών ζωής).
Ολοκληρώνοντας επιτρέψτε μου να θυμηθώ τη νομική μου παιδεία και να αναφερθώ στην τριμερή διάκριση των εργαλείων κατά το ρωμαϊκό δίκαιο. Οι αρχαίοι Ρωμαίοι διέκριναν τα κατά την αντίληψή τους εργαλεία σε άφωνα, δηλαδή τα κατά κυριολεξία εργαλεία (μηχανήματα), ημίφωνα, δηλαδή τα ζώα εκτός του ανθρώπου, και … φωνητικά, δηλαδή τους δούλους (instrumentum vocale, semi-vocale και mutum). Χρειάσθηκαν πολλές χιλιετίες στην ανθρωπότητα για να αντιληφθεί ότι οι άνθρωποι δεν μπορούν να θεωρούνται ως αντικείμενα ή εργαλεία και ότι πρέπει να καταργηθεί η δουλεία. Ένα επόμενο στάδιο εξέλιξης του ανθρώπινου πολιτισμού, ελπίζω σε πολύ συντομότερο χρόνο, πρέπει να είναι η συνειδητοποίηση ότι και τα άλλα ζωϊκά είδη, εκτός του ανθρώπινου, δεν μπορούν να εξομοιώνονται με άψυχα αντικείμενα, και περαιτέρω ότι και τα ζώα μπορεί να έχουν αισθήματα και πρέπει στοιχειωδώς να σεβόμαστε και αυτά όπως και τη φύση στο σύνολό της.

Σας ευχαριστώ πολύ.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου