Δευτέρα, 27 Ιουνίου 2016

Ο Πρόεδρος και η Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ να εκλέγονται από τη βάση

Συνέντευξη του Κώστα Χρυσόγονου στην εφημερίδα Realnews 26/06


• Συνέδριο ενόψει για το κόμμα σας κ. Χρυσόγονε. Η πλήρης αναντιστοιχία που υπάρχει μεταξύ των κομματικών σας δυνάμεων και των ψηφοφόρων σας, μπορεί να αντιστοιχηθεί; Σε μια εποχή, μάλιστα, που δημοσκοπικά ο ΣΥΡΙΖΑ αρχίζει να πληρώνει τη λιτότητα;

Είναι γεγονός ότι υπάρχει μεγάλη αναντιστοιχία μεταξύ του αριθμού των κομματικών μελών, που βρίσκεται περίπου στις 20 έως 30 χιλιάδες, και του αριθμού των ψηφοφόρων (σχεδόν 2 εκατομμύρια τον Σεπτέμβριο του 2015). Ακόμη εμφανέστερο γίνεται το πρόβλημα αν αναλογισθούμε ότι η «Νέα Δημοκρατία» κατόρθωσε να συμμετάσχουν στην τελευταία εσωκομματική διαδικασία εκλογής αρχηγού περίπου 400.000 πολίτες, οι οποίοι εγγράφηκαν ως μέλη στο πλαίσιο αυτό, ενώ και στο ΠΑ.ΣΟ.Κ. συμμετείχαν περισσότεροι από 50.000 ψηφοφόροι στην εκλογή της κας. Γεννηματά. Αν ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να παραμείνει μακροπρόθεσμα κόμμα εξουσίας πρέπει οπωσδήποτε να αποκαταστήσει οργανωτική επαφή με την κοινωνική και εκλογική βάση του και τούτο προϋποθέτει αλλαγές στο καταστατικό, ώστε να καταστεί εφικτή η μαζική εγγραφή νέων μελών και η συμμετοχή τους στις εσωκομματικές διαδικασίες, που πρέπει να χρησιμεύουν για την παραγωγή ουσιαστικών πολιτικών αποφάσεων και όχι απλά για την έκφραση επιδοκιμασίας σε προαποφασισμένες κυβερνητικές πολιτικές.

• Σε ποιες πολιτικές δυνάμεις πρέπει να κάνει άνοιγμα ο ΣΥΡΙΖΑ; Και υπό ποιες προϋποθέσεις;

Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να κάνει άνοιγμα στον κόσμο που τον ψήφισε και όχι στα φθαρμένα σχήματα του παραδοσιακού πελατειακού δικομματισμού ή σε παραφυάδες τους.

• Συμμερίζεσθε την άποψη ότι ο Αλ. Τσίπρας Θα πρέπει να εκλεγεί από τη βάση του κόμματος ή μια τέτοια εξέλιξη «στενεύει» την εσωκομματική δημοκρατία;

Ο εκάστοτε πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ δημοκρατικό είναι να εκλέγεται άμεσα από τη βάση, ταυτόχρονα όμως με το σύνολο των μελών της Κεντρικής Επιτροπής. Στην εκλογή αυτή πρέπει να συμμετάσχουν όχι μόνο τα υφιστάμενα σήμερα 20 ή 30 χιλιάδες μέλη, αλλά κάθε πολίτης που ασπάζεται τις αρχές και την ιδεολογία του κόμματος και προσέρχεται την προκαθορισμένη ημερομηνία για να ψηφίσει, καταβάλλοντας επιτόπου μια ελάχιστη συνεισφορά (π.χ. 2 ή 3 ευρώ) για την κάλυψη των εξόδων της διαδικασίας. Η ταυτόχρονη εξάλλου ανάδειξη από τη βάση του Προέδρου και της Κεντρικής Επιτροπής είναι αναγκαία για να καταπολεμηθούν τα φαινόμενα αρχηγισμού τα οποία παρατηρούνται στα άλλα κόμματα, όπου άμεσα εκλεγμένος είναι μόνο ο/η αρχηγός και όχι το συλλογικό καθοδηγητικό όργανο. Έχω ήδη υποβάλει λεπτομερή σχετική πρόταση στην Κεντρική Επιτροπή που συνέρχεται αυτό το Σαββατοκύριακο. Πρέπει να βρούμε τρόπους να αγκαλιάσουμε περισσότερο τους πολίτες που μας στηρίζουν, ώστε να συμμετάσχουν στις διαδικασίες του ΣΥΡΙΖΑ καθορίζοντας οι ίδιοι τη φυσιογνωμία του. Πρέπει να αποκρούσουμε τις φοβικές λογικές περιχαράκωσης και διατήρησης εσωκομματικών κεκτημένων. Η εσωκομματική δημοκρατία δεν πρέπει να είναι προνόμιο των λίγων αλλά δικαίωμα των πολλών.

• Δεν σας ανησυχεί το ενδεχόμενο, εάν υιοθετηθεί τελικά η απευθείας εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας από τους πολίτες να υπάρξουν δυο ισχυρά κέντρα εξουσίας;

Τούτο εξαρτάται από τις συνταγματικές αρμοδιότητες του Προέδρου της Δημοκρατίας. Υπάρχουν άλλα ευρωπαϊκά κράτη (π.χ. Αυστρία, Πορτογαλία) όπου η άμεση εκλογή του Προέδρου από τον λαό δεν αλλοιώνει τον κοινοβουλευτικό χαρακτήρα του πολιτεύματος, επειδή οι προεδρικές αρμοδιότητες είναι περιορισμένες στα κοινοβουλευτικά πλαίσια (δηλ. διατηρείται η βασική αρχή της εξάρτησης της κυβέρνησης από την εμπιστοσύνη του κοινοβουλίου). Θα μπορούσαμε κι εμείς να ακολουθήσουμε τα παραδείγματα αυτά και έτσι να τερματισθούν και οι αμφισβητήσεις σχετικά με τη διάλυση της Βουλής λόγω μη εκλογής Προέδρου.

• Εσείς προσωπικά τοποθετείστε υπέρ της απλής αναλογικής; Δεν σας ανησυχεί το ενδεχόμενο της ακυβερνησίας;

Εξαρτάται για τι είδους αναλογική πρόκειται. Πρέπει να διατηρηθεί οπωσδήποτε κάποιο «κατώφλι» εισόδου στη Βουλή (όχι απαραίτητα το σημερινό 3%), προκειμένου να μην οδηγηθούμε σε ένα μωσαϊκό μικρών κομμάτων που θα είχε πράγματι ως αποτέλεσμα την ακυβερνησία. Ωστόσο η πριμοδότηση των 50 εδρών είναι υπερβολική και θέτει, υπό προϋποθέσεις, ακόμη και θέμα αντισυνταγματικότητας. Πρέπει ο αριθμός των εδρών αυτών να μειωθεί δραστικά και να συναρτηθεί και με το ποσοστό ψήφων του πρώτου κόμματος. Δεν έχει κανένα νόημα να πριμοδοτείται ένα κόμμα που έλαβε π.χ. το 18% των ψήφων (όπως τον Μάιο του 2012) και μάλιστα αυτό ενδέχεται να επιδεινώνει τις προοπτικές κυβερνησιμότητας, αν συμβεί το πρώτο κόμμα να έχει μεγάλη πολιτική και ιδεολογική απόσταση από τα υπόλοιπα.

• Ήθελα τη γνώμη σας για το Ποτάμι. Εκτιμάτε ότι έχει επιλέξει ως σύμμαχό του τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη;

Θα φανεί από τη στάση του στο ζήτημα του εκλογικού συστήματος.

• Τι σήμα πρέπει να δώσει η κυβέρνηση μετά την εκταμίευση της δόσης κ. Χρυσόγονε;

Πρέπει να κινηθεί γρήγορα και αποτελεσματικά για την καταπολέμηση της μεγάλης ιδίως φοροδιαφυγής (π.χ. πολυεθνικές επιχειρήσεις, ενδοομιλικές συναλλαγές κλπ.), του οργανωμένου οικονομικού εγκλήματος, της διαφθοράς και της διαπλοκής. Να κατοχυρώσει περισσότερο, και μάλιστα έμπρακτα, την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης και να δρομολογήσει την επιτάχυνση των ρυθμών απονομής της τελευταίας με κατάλληλες θεσμικές παρεμβάσεις. Να περιορίσει τη συνεχιζόμενη σπατάλη στον χώρο της υγείας και να βελτιώσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες. Να προωθήσει την αξιοκρατία σε όλους τους χώρους, από την παιδεία ως τη δημόσια διοίκηση. Να δρομολογήσει την άρση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων, την είσοδο της χώρας σε τροχιά ανάπτυξης και πάνω από όλα τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

• Πιστεύετε όντως ότι η χώρα μπορεί να επιτύχει πλεονάσματα 3,5% από το 2018 και μετά. Και τι πρέπει να γίνει;

Για το 2018 ίσως είναι εφικτό με αίμα και δάκρυα, αλλά σε βάθος χρόνου δεν μπορεί να διατηρηθεί. Χρειάζεται δραστική ελάφρυνση του βάρους του χρέους από τους δανειστές.

• Το Grexit έχει παρέλθει οριστικά;

Το ελληνικό κράτος πρέπει να επιστρέψει σε δανεισμό από τις κεφαλαιαγορές το 2018, διαφορετικά το κουτί της Πανδώρας θα ανοίξει ξανά. Με το πολιτικό κλίμα που επικρατεί στην Ευρώπη φαίνεται δύσκολο να υπάρξει τότε τέταρτος διακρατικός δανεισμός προς την Ελλάδα, έστω και συνοδευόμενος από επαχθείς όρους, όπως συνέβη με τους τρεις προηγούμενους (2010, 2012, 2015). 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου