Δημοσιευμένο άρθρο του Κώστα Χρυσόγονου στο ΕΘΝΟΣ «E» 27/8
Οι διαδικασίες του άρθρου 37 Συντ. έχουν, εξ ορισμού, έναν χαρακτήρα επείγοντος, όπως προκύπτει από τις πολύ σύντομες (τριήμερες) προθεσμίες των διερευνητικών εντολών αλλά και από την όλη λογική των διατάξεων του άρθρου αυτού. Η κυβέρνηση Τσίπρα έχει υποβάλει την παραίτησή της εδώ και έξι μέρες, αλλά δεν έχει ακόμη απαλλαγεί από τα καθήκοντά της - διότι, βεβαίως, η χώρα δεν επιτρέπεται να μείνει ούτε μια στιγμή ακυβέρνητη. Η εκκρεμότητα αυτή όμως δεν επιτρέπεται να παρατείνεται άσκοπα, πολλώ μάλλον όταν, εν όψει των σχετικών σαφών και κατηγορηματικών δηλώσεων ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και ΑΝΕΛ, έχει διαμορφωθεί αρνητική «δεδηλωμένη», εξέλιπε δηλαδή οποιαδήποτε προοπτική συμφωνίας για σχηματισμό κυβέρνησης από την παρούσα Βουλή και είναι βέβαιη η προκήρυξη εκλογών (είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι οι αρχηγοί των τριών ανωτέρω κομμάτων που διαθέτουν την απόλυτη κοινοβουλευτική πλειοψηφία αρνήθηκαν ακόμη και να συναντηθούν με τους άλλους αρχηγούς-φορείς διερευνητικών εντολών). Αυτό σημαίνει ότι έχει ήδη πολιτικά επιβεβαιωθεί η αδυναμία σχηματισμού κυβέρνησης που να απολαύει της εμπιστοσύνης της Βουλής. Καθίσταται επομένως άνευ ουσίας το στάδιο της κλήσης των πολιτικών αρχηγών από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η ως άνω αδυναμία.
Σε κάθε περίπτωση, άλλωστε, σύμφωνα με το άρθρο 37 παρ. 3 Συντ., ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας οφείλει απλώς να «καλεί» τους αρχηγούς των κομμάτων (άρα όχι οπωσδήποτε να τους συγκαλεί σε σύσκεψη με φυσική παρουσία τους) για επιβεβαίωση της αδυναμίας σχηματισμού κυβέρνησης. Εξάλλου, το Σύνταγμα δεν προδιαγράφει τον τρόπο της «κλήσης» (τηλεφωνικά ή διά ζώσης). Δύναται, ως εκ τούτου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αμέσως μόλις επιστραφεί και η τρίτη διερευνητική εντολή και αφού επιβεβαιωθεί έστω και τηλεφωνικά η αδυναμία σχηματισμού κυβέρνησης, να σπεύσει στην τελευταία φάση της διαδικασίας, που είναι ο σχηματισμός κυβέρνησης για τη διενέργεια εκλογών. Στο στάδιο αυτό δεν απαιτείται εκ του Συντάγματος ούτε κοινή σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών ούτε καν εκ του σύνεγγυς και με φυσική παρουσία συνάντησή τους με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Πολλώ δε μάλλον ότι είναι δεδομένη η αδυναμία σχηματισμού οικουμενικής εκλογικής κυβέρνησης με τη συμφωνία όλων, ανεξαιρέτως, των κομμάτων της Βουλής (περιλαμβανομένης δηλαδή και της «Χρυσής Αυγής», η οποία δεν συμφωνεί με κανέναν και κανείς δεν συμφωνεί μαζί της). Αντιθέτως, είναι βέβαιος και προδιαγεγραμμένος ο σχηματισμός υπηρεσιακής κυβέρνησης υπό την πρόεδρο του Αρείου Πάγου - τη μόνη, επί του παρόντος, πρόεδρο ανωτάτου δικαστηρίου, δεδομένου ότι παραμένουν κενές οι αντίστοιχες θέσεις σε Συμβούλιο της Επικρατείας και Ελεγκτικό Συνέδριο.
Στη συγκεκριμένη επομένως περίπτωση, της εκ των προτέρων δημόσια εκφρασμένης με κατηγορηματικό τρόπο ευρείας αρνητικής «δεδηλωμένης» (σύνολο σημερινών εδρών ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, ΚΚΕ και «Χρυσής Αυγής» ίσον 169), η παραπάνω εκδοχή είναι συμβατή με τη λογική του πολιτεύματος, που επιτάσσει η εκκρεμότητα από την παραίτηση κυβέρνησης να λήγει στον ταχύτερο δυνατό χρόνο. Γι' αυτό, άλλωστε, και το Σύνταγμα θέτει μόνον απώτατη προθεσμία για τη διενέργεια εκλογών (μέσα σε τριάντα μέρες από την προκήρυξή τους), αλλά όχι ελάχιστη.
Οι διαδικασίες του άρθρου 37 Συντ. έχουν, εξ ορισμού, έναν χαρακτήρα επείγοντος, όπως προκύπτει από τις πολύ σύντομες (τριήμερες) προθεσμίες των διερευνητικών εντολών αλλά και από την όλη λογική των διατάξεων του άρθρου αυτού. Η κυβέρνηση Τσίπρα έχει υποβάλει την παραίτησή της εδώ και έξι μέρες, αλλά δεν έχει ακόμη απαλλαγεί από τα καθήκοντά της - διότι, βεβαίως, η χώρα δεν επιτρέπεται να μείνει ούτε μια στιγμή ακυβέρνητη. Η εκκρεμότητα αυτή όμως δεν επιτρέπεται να παρατείνεται άσκοπα, πολλώ μάλλον όταν, εν όψει των σχετικών σαφών και κατηγορηματικών δηλώσεων ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και ΑΝΕΛ, έχει διαμορφωθεί αρνητική «δεδηλωμένη», εξέλιπε δηλαδή οποιαδήποτε προοπτική συμφωνίας για σχηματισμό κυβέρνησης από την παρούσα Βουλή και είναι βέβαιη η προκήρυξη εκλογών (είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι οι αρχηγοί των τριών ανωτέρω κομμάτων που διαθέτουν την απόλυτη κοινοβουλευτική πλειοψηφία αρνήθηκαν ακόμη και να συναντηθούν με τους άλλους αρχηγούς-φορείς διερευνητικών εντολών). Αυτό σημαίνει ότι έχει ήδη πολιτικά επιβεβαιωθεί η αδυναμία σχηματισμού κυβέρνησης που να απολαύει της εμπιστοσύνης της Βουλής. Καθίσταται επομένως άνευ ουσίας το στάδιο της κλήσης των πολιτικών αρχηγών από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η ως άνω αδυναμία.
Σε κάθε περίπτωση, άλλωστε, σύμφωνα με το άρθρο 37 παρ. 3 Συντ., ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας οφείλει απλώς να «καλεί» τους αρχηγούς των κομμάτων (άρα όχι οπωσδήποτε να τους συγκαλεί σε σύσκεψη με φυσική παρουσία τους) για επιβεβαίωση της αδυναμίας σχηματισμού κυβέρνησης. Εξάλλου, το Σύνταγμα δεν προδιαγράφει τον τρόπο της «κλήσης» (τηλεφωνικά ή διά ζώσης). Δύναται, ως εκ τούτου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αμέσως μόλις επιστραφεί και η τρίτη διερευνητική εντολή και αφού επιβεβαιωθεί έστω και τηλεφωνικά η αδυναμία σχηματισμού κυβέρνησης, να σπεύσει στην τελευταία φάση της διαδικασίας, που είναι ο σχηματισμός κυβέρνησης για τη διενέργεια εκλογών. Στο στάδιο αυτό δεν απαιτείται εκ του Συντάγματος ούτε κοινή σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών ούτε καν εκ του σύνεγγυς και με φυσική παρουσία συνάντησή τους με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Πολλώ δε μάλλον ότι είναι δεδομένη η αδυναμία σχηματισμού οικουμενικής εκλογικής κυβέρνησης με τη συμφωνία όλων, ανεξαιρέτως, των κομμάτων της Βουλής (περιλαμβανομένης δηλαδή και της «Χρυσής Αυγής», η οποία δεν συμφωνεί με κανέναν και κανείς δεν συμφωνεί μαζί της). Αντιθέτως, είναι βέβαιος και προδιαγεγραμμένος ο σχηματισμός υπηρεσιακής κυβέρνησης υπό την πρόεδρο του Αρείου Πάγου - τη μόνη, επί του παρόντος, πρόεδρο ανωτάτου δικαστηρίου, δεδομένου ότι παραμένουν κενές οι αντίστοιχες θέσεις σε Συμβούλιο της Επικρατείας και Ελεγκτικό Συνέδριο.
Στη συγκεκριμένη επομένως περίπτωση, της εκ των προτέρων δημόσια εκφρασμένης με κατηγορηματικό τρόπο ευρείας αρνητικής «δεδηλωμένης» (σύνολο σημερινών εδρών ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, ΚΚΕ και «Χρυσής Αυγής» ίσον 169), η παραπάνω εκδοχή είναι συμβατή με τη λογική του πολιτεύματος, που επιτάσσει η εκκρεμότητα από την παραίτηση κυβέρνησης να λήγει στον ταχύτερο δυνατό χρόνο. Γι' αυτό, άλλωστε, και το Σύνταγμα θέτει μόνον απώτατη προθεσμία για τη διενέργεια εκλογών (μέσα σε τριάντα μέρες από την προκήρυξή τους), αλλά όχι ελάχιστη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου