Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Χωνί:
Αντισυνταγματική η κατάργηση του δικαιώματος των ετεροδημοτών να ψηφίζουν στον τόπο διαμονής.
Το άρθρο 51 παράγραφος 3 του Συντάγματος προβλέπει ότι «οι βουλευτές εκλέγονται με καθολική ψηφοφορία». Όπως ανέλυσα σε ανύποπτο χρόνο (βλ. Κ. Χρυσόγονου, Συνταγματικό Δίκαιο, 2003, σ. 420-421), οι διατάξεις της κοινής εκλογικής νομοθεσίας οι οποίες εξειδικεύουν την αρχή αυτή δημιουργούν ένα δημοκρατικό – συμμετοχικό κεκτημένο και άρα η τυχόν αναίρεσή τους πρέπει να θεωρηθεί αντισυνταγματική. Μια τέτοια επιμέρους εξειδίκευση ή πρακτική διευκόλυνση της καθολικότητας της ψηφοφορίας συνιστά και η παροχή στους ετεροδημότες της δυνατότητας να ψηφίζουν στον τόπο κατοικίας τους, αποφεύγοντας το απαγορευτικό για πολλούς (ειδικά σε περίοδο δεινής οικονομικής κρίσης) κόστος της μετακίνησης. Επομένως η τυχόν κατάργηση της δυνατότητας αυτής με μέλλοντα να ψηφισθεί νόμο θα προσέκρουε στο άρθρο 51 παρ. 3 του Συντάγματος, δεδομένου άλλωστε ότι η εφαρμογή της ισχύουσας σήμερα ρύθμισης δεν έχει προκαλέσει κανένα αξιόλογο πρόβλημα στην εύρυθμη διεξαγωγή της ψηφοφορίας. Πρέπει μάλιστα να σημειωθεί ότι το πρόβλημα που προέκυψε στην πράξη στις τελευταίες εκλογές του 2012 ήταν αντίθετα η πρωτοφανής αποχή των ψηφοφόρων, στα επίπεδα του 35% τον Μάϊο και σχεδόν 38% (!) τον Ιούνιο. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, κάθε απόπειρα τροποποίησης της εκλογικής νομοθεσίας προς την κατεύθυνση της παρεμβολής πρακτικών εμποδίων στην άσκηση του εκλογικού δικαιώματος θα συνιστούσε μια κραυγαλέα αντιδημοκρατική μεθόδευση.
Αντισυνταγματική η κατάργηση του δικαιώματος των ετεροδημοτών να ψηφίζουν στον τόπο διαμονής.
Το άρθρο 51 παράγραφος 3 του Συντάγματος προβλέπει ότι «οι βουλευτές εκλέγονται με καθολική ψηφοφορία». Όπως ανέλυσα σε ανύποπτο χρόνο (βλ. Κ. Χρυσόγονου, Συνταγματικό Δίκαιο, 2003, σ. 420-421), οι διατάξεις της κοινής εκλογικής νομοθεσίας οι οποίες εξειδικεύουν την αρχή αυτή δημιουργούν ένα δημοκρατικό – συμμετοχικό κεκτημένο και άρα η τυχόν αναίρεσή τους πρέπει να θεωρηθεί αντισυνταγματική. Μια τέτοια επιμέρους εξειδίκευση ή πρακτική διευκόλυνση της καθολικότητας της ψηφοφορίας συνιστά και η παροχή στους ετεροδημότες της δυνατότητας να ψηφίζουν στον τόπο κατοικίας τους, αποφεύγοντας το απαγορευτικό για πολλούς (ειδικά σε περίοδο δεινής οικονομικής κρίσης) κόστος της μετακίνησης. Επομένως η τυχόν κατάργηση της δυνατότητας αυτής με μέλλοντα να ψηφισθεί νόμο θα προσέκρουε στο άρθρο 51 παρ. 3 του Συντάγματος, δεδομένου άλλωστε ότι η εφαρμογή της ισχύουσας σήμερα ρύθμισης δεν έχει προκαλέσει κανένα αξιόλογο πρόβλημα στην εύρυθμη διεξαγωγή της ψηφοφορίας. Πρέπει μάλιστα να σημειωθεί ότι το πρόβλημα που προέκυψε στην πράξη στις τελευταίες εκλογές του 2012 ήταν αντίθετα η πρωτοφανής αποχή των ψηφοφόρων, στα επίπεδα του 35% τον Μάϊο και σχεδόν 38% (!) τον Ιούνιο. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, κάθε απόπειρα τροποποίησης της εκλογικής νομοθεσίας προς την κατεύθυνση της παρεμβολής πρακτικών εμποδίων στην άσκηση του εκλογικού δικαιώματος θα συνιστούσε μια κραυγαλέα αντιδημοκρατική μεθόδευση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου